Lajittelu Hämeenlinnan seurakuntien hautausmailla

Hämeenlinnan seurakuntayhtymän hautausmailla kävijät lajittelevat kertyvät jätteet

• sekajätteeseen (esim. pakkausjätteet, kynttilöiden muoviosat, rikkinäiset leikkokukka-astiat, muoviset kukkapurkit sekä pahvi)
  • maatuvaan jätteeseen (esim. kasvijäte, haravointijäte ja havut)
  • metallijätteeseen (mm. kynttilöiden metallihatut, käytöstä poistettavat metallilyhdyt).

Led-kynttilät ovat SER-jätettä ja paristot vaarallista jätettä. Ne omaisten tulisi itse vielä elektroniikkajätteen ja vaarallisen jätteen keräykseen.

Yhdessä ympäristön parhaaksi. Kiitos, kun lajittelet!

Kynttilälyhdyt kotiin kesäksi

Haudoille talven ajaksi tuodut kynttilälyhdyt on hyvä varastoida kesäksi kotiin viimeistään äitienpäivään mennessä, jotta lyhdyt eivät vaikeuta hautausmaan kevätkunnostusta. Muistomerkin taakse ei lyhtyjä saa laittaa työturvallisuuden ja rikkoontumisen takia.

Vinkkejä ympäristöystävälliseen toimintaan

Jokainen hautausmaalla vieraileva voi osaltaan vaikuttaa siihen, että hautausmaa pysyy siistinä eikä turhaa jätettä tuoteta. Riittäisikö yksi kynttilä hautaa kohden? Tiesitkö, että kukkalaite voi olla kokonaan maatuva?
Ekologisena vaihtoehtona on hankkia maatuva kukkalaite tai pelkistetty kukkakimppu. Luonnonmukaista surusidontaa voi tiedustella kukkakauppiaalta.